يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۳ – ۴ آوريل ٢٠٠۴

بهشت کيش در جهنم جمهوری اسلامی

مسافران کيش می گويند: "در اين جزيره کوچک، که آب های فيروزه ای خليج فارس آن را احاطه کرده اند، همه چيز برای عيش و نوش هست. از مشروبات الکلی که به صورت نيمه مخفی در هتل ها ارائه می شوند، تا انواع مواد مخدر و حتی دختران و زنان جوانی که ويرانی اوضاع اقتصادی ايران آن ها را به دام تن فروشی کشانده است".

در گسترش مراکز توريستی عظيم خليج فارس، خطر تروريسم ناديده گرفته می شود

 

جواد طالعی (دفتر اروپائی شهروند)

 

 

در جهنم جمهوری اسلامی، بهشت کوچکی نيز وجود دارد. نام اين بهشت، کيش است.

از چندين سال پيش، با تعيين کيش به عنوان "منطقه آزاد تجاری" اين جزيره راهی را پيموده است که در نهايت از بقيه خاک ايران کاملا جدا است: اينجا، حکومت در زندگی خصوصی افراد کمتر دخالت می کند.

مسافران کيش می گويند: "در اين جزيره کوچک، که آب های فيروزه ای خليج فارس آن را احاطه کرده اند، همه چيز برای عيش و نوش هست. از مشروبات الکلی که به صورت نيمه مخفی در هتل ها ارائه می شوند، تا انواع مواد مخدر و حتی دختران و زنان جوانی که ويرانی اوضاع اقتصادی ايران آن ها را به دام تن فروشی کشانده است".

جزيره کيش، در واقع بهشت طبقه حاکمی است که سراسر ايران را برای مردم به دوزخ تبديل کرده است. اما در کنار آقازاده ها، بخش کوچکی از ايرانيان نيز، که در دو دهه اخير به برکت آشفتگی نظام اقتصادی به ثروت های بادآورده رسيده اند، امکان استفاده از اين بهشت را دارند. گروه سومی نيز اغلب به کيش سفر می کنند: انسان هائی که برای تامين معاش يا جبران کسری بودجه خانواده به دلالی کالاهای خارجی روی آورده اند. آن ها، وسايل الکتريکی و الکترونيکی و ساير کالاهای مورد نياز تهران و شهرهای بزرگ ديگر را، با استفاده از معافيت گمرکی "منطقه آزاد تجاری" در کيش می خرند و در محل اقامت خود می فروشند.

همه اين عوامل دست به دست هم داده اند و کيش را به يکی از پرتحرک ترين مراکز توريستی و تجاری خليج فارس تبديل کرده اند. در سال های اخير، دهها هتل و رستوران و مرکز تجاری و هزاران ويلا و خانه لوکس در کيش سر برافراشته اند و اين روند، به صورتی دائما گسترش يابنده ادامه دارد.

اکنون اما روزنامه آلمانی هندلزبلات در بخش اقتصادی خود خبر از اجرای يک طرح عظيم توريستی می دهد که چهره کيش را به کلی دگرگون خواهد کرد. به گزارش اين روزنامه، يک گروه سرمايه گذار اروپائی قرار است به زودی ساختمان مجموعه ای را آغاز کنند که برای آن ۲۳۸ هکتار زمين، چندين هتل و ويلای هفت ستاره، زمين گلف و مراکز خريد متعدد پيش بينی شده است. هزينه ايجاد اين مجموعه را، که قرار است از کيش رقيبی برای دوبی بسازد، سرمايه گذاران غربی يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون يورو (بيش از دو ميليارد و صد ميليون دلار) تخمين زده اند.

گل شرق

شرکت آلمانی فيشر يکی از سهامداران اين طرح است. "يوخن فيشر" رئيس شرکت به روزنامه هندلز بلات گفته است: "معماری اين مجموعه توريستی آميزه ای از فرم های تزئينی ايران ثروتمند و زيبائی های ماربلا خواهد بود و نام گل شرق برای آن انتخاب شده است".

انديشه ساختمان مجموعه توريستی "گل شرق" به يک شرکت ايرانی _ آلمانی به نام "علم بيگی" تعلق دارد که گروه مالی "هانزا" را در دويسبورگ آلمان و زوريخ اداره می کند. کنسرن هانزا، سرمايه گذار اصلی طرح نيز هست. اما به گفته فيشر، برای جلب مشارکت شرکت های اروپائی ديگر و بويژه سرمايه گذاران آلمانی نيز همچنان تلاش می شود.

مسئوليت اجرای طرح به شرکتی به نام Dress

رونق توريسم در خليج فارس

مجموعه گل شرق بايد تا سال ۲۰۰۷ آماده بهره برداری شود. اين مجموعه يکی از دهها پروژه عظيم توريستی است که در سال های آينده چهره خليج فارس را به کلی دگرگون خواهند کرد.

با اين که در عراق همچنان بمب ها منفجر می شوند و ايران هم يکی از اعضای محور شرارت به شمار می رود، بازار هتل ها، ويلاها و ساختمان های فوق العاده لوکس و مراکز خريد مدرن و بزرگ در خليج فارس همچنان رونق دارد.

به موازات گل شرق، ساختمان جزيره مصنوعی نخل در سواحل دوبی و هتل زيرآبی فوق العاده لوکس و بی همتای "هيدروپوليس" نيز مراحل ساختمانی خود را پشت سر می نهند. هتل هيدروپوليس کاملا زير آب قرار خواهد داشت و برای ايجاد جزيره مصنوعی نخل، شيخ های نفتی دوبی تاکنون ميليون ها متر مکعب خاک خوب خدا را به شکم دريا ريخته اند. پيست مسابقات بين المللی اتومبيل رانی شيخ نشين بحرين نيز، که قرار است در آينده رقابت های فرمول يک در آن برگزار شود، يکی ديگر از اين طرح های عظيم توريستی منطقه است. غربی هائی که دوبی و بحرين را به خوبی می شناسند، بر اين عقيده اند که شرکت کنندگان و تماشاگران ثروتمند مسابقات اتومبيل رانی، در جريان سفر خود، بيشتر از هتل های لوکس دوبی استفاده خواهند کرد. همين مساله سبب شده است که کنسرن های غربی مطالعه روی يک مرکز خريد ۵۰۰ هزار متر مربعی را آغاز کنند. اين مرکز خريد که قرار است در دوبی ايجاد شود، از تمام مراکز خريد آمريکای شمالی بزرگتر خواهد بود.

برج العرب يا مادر توريسم؟

ايجاد هتل فوق العاده لوکس "برج العرب" در ميان آب های فيروزه ای ساحل دوبی، نقطه آغاز توجه سرمايه گذاران غربی به امکانات جلب توريست خليج فارس بود. اين هتل که مثل بادبان های يک کشتی سندباد بحری از ميان آب سر بر افراشته است، اکنون سمبل دوبی محسوب می شود و جاذبه توريستی آن با برج ايفل برابری می کند. توريست های ثروتمند، برای يک شب اقامت در اين هتل تا ۷۵۰۰ دلار می پردازند. با اين همه، شيخ های دوبی می گويند: "هدف ما از ايجاد اين هتل عظيم کسب پول نبود، زيرا اگر حتی همه اتاق ها و سويت های هتل پر باشند، باز درآمد آن چندان بيشتر از هزينه و سود سرمايه گذاری نخواهد بود. شيخ های نفتی دوبی، در واقع با ايجاد اين هتل، که بيشتر ديوارها و سقف های آن نيز مطلا است، خواسته اند شکوفائی اقتصادی خود را به رخ غربی ها بکشند.

شيخ نشين های دوبی و بحرين، در نيمه اول سال مالی جاری روی گسترش خطوط هوائی خود نيز سرمايه گذاری سنگينی کرده اند. دوبی به تنهائی ۴۵ ايرباس غول پيکر سفارش داده است و بحرين نيز تصميم به خريد ۱۹ ايرباس ديگر دارد. دوبی از تابستان امسال پروازهای خود را به نيويورک آغاز خواهد کرد. با اين اقدامات، کرانه های خليج فارس، در سال های آينده به يکی از مهمترين مراکز توريستی و تجاری جهان تبديل خواهد شد. البته اگر کابوس تروريسم خواب خوش شيوخ و ملاها را در نيمه راه آشفته نکند!