پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۸۳ – ۱ آوريل ٢٠٠۴

 

يکسال پس از اشغال ، در عراق چه ميگذرد؟

 

    احمد مزارعي

 

اکنون يکسال از تهاجم وحشيانه دولت آمريکا عليه ملت عراق ميگذرد. آمريکا بخاطر تسلط بر بازارهاي نفتي و تامين امنيت بيشتر براي دولت اسرائيل به بهانه دروغين استقرار دموکراسي در عراق به جنايتي بزرگ عليه اين ملت  دست زد و مردم اين کشور را به خاک سياه نشاند. اينکه صدام ديکتاتور بود و اينکه در عراق چه مي گذشت مربوط به مردم عراق بود و ملت عراق خود  اينرا بيشتر و بهتر از ديگران ميدانستند و بطرق مختلف در جهت سرنگوني رژيم خود عمل ميکردند اينکه آمريکا از شرايط بحراني داخلي عراق در جهت منافع غارتگرانه خود به سو استفاده دست زده در حقيقت دزديدن آزادي انقلاب مردم عراق بود. ملت عراق از پس از جنگ جهاني اول براي استقرار آزادي و عدالت اجتماعي در کشور خود به انواع مبارزات  گوناگون دست زدند و در اين راه تجربيات فراواني د ا شتند و خود بهتر ميدانستند چگونه سرنوشت خود را رقم زنند. اکنون منضفانه نگاهي مياندازيم بر گورستان و مخروبه عظيمي که روزگاري کشور عراق نام داشت.

امروز در کشور عراق بجز وزارت نفت هيچ وزارتخانه ديگري عملاً وجود ندارد. ميليونها انسان که روزگاري براي رتق و فتق امورات خود سرو کار با صدها وزارتخانه، اداره، سازمان ، باشگاه و موسسه و دانشگاه داشتند همگي سر گردانند در کشور آب و برق و تلفن يا نيست و يا ساعاتي از روز است، بيمارستانها بغارت رفته شده تخت سالم و وسائل لازم،  دارو و خدمات کافي ندارند. بيش از هفتاد درصد مردم بيکارند، اينهمه انسان درمانده اند که چگونه زندگي خود و فرزندان خود را بچرخانند، چگونه از گرسنگي نميرند. در نتيجه اين هرج و مرج در برنامه زندگي يک جابجائي عظيمي در جامعه انجام گرفته، هزاران هزار نفر در حال نقل و انتقال از شهر به روستا يا بر عکس و از اين شهر بآن شهرند. مدارس منظم وجود ندارد مدارس تخريب و يا غارت شده و بعلت نبود امنيت، مردم بويژه دختران خود را به همان مدارس نيم بند هم نمي فرستند.

بسادگي دختران و پسران را براي اغراض تجاوزات جنسي و يا فروش آنان به سربازان پولدار آمريکائي مي ربايند. در گوشه وکنار شهر بسيار مشاهده ميشودکه " مادراني با چند  بچه در انبوه زباله ها بدنبال چيزي که قابل خوردن باشد ميلولند"(بخشي از نوشته بلقيس حميد شاعر و نويسنده عراقي در هلند) پس از بقدرت رسيدن جريانات اسلامي شديداً از تحصيل زنان در علوم دانشگاهي جلوگيري شده و ادامه تحصيل آنان را منوط باجازه شوهر کرده اند. يکي از .......و نان خوري مردم پس مانده هاي غذاهاي پادگانهاي نظامي در سراسر کشور عراق است. عده اي با جمع آوري اين غذاهاي پس مانده، آنان را به قيمتي ارزان به مردم محروم و گرستنه ميفروشند. تازه همه کس شانس خريدن اين غداها را ندارد در حقيقت بسياري از مردم همين حداقل پول براي غداهاي پس مانده را نيز ندارند.

دولت آمريکا براي سرو سامان دادن به غارتگري کشور عراق عده اي مزدور و بي شخصيت را بنام شوراي حکومتي بر سرنوشت مردم حاکم گردانيده است. وظيفه يکايک اينان هرکدام سر و  سامان دادن به امور بخشي از شرکت هاي آمريکائي است که با دادن رشوه هاي کلان به دولت آمريکا غارت بخشي از خاک عراق را براي خود کسب کرده اند. شرکتهاي  "بکتل"  "نيوبريدج" " دين کورپ"  فلپورتکزاس و دهها شرکت آمريکائي واسرائيلي باين رسالت شوم مشغولند . آنان براي امنيت خود شرکت هاي امنيتي خصوصي را نيز بخدمت گرفته اند که يکي از اين شرکت هاي امنيتي ،  سابقاً در آفريقاي جنوبي به کشتن رهبران سياهپوست مشغول بوده اند و اکنون داراي دفاتري در دبي و لندن ميباشند. دو نفر از اعضاء اين شرکت که قبلاً در آفريقاي جنوبي جناياتي مرتکب شده و تحت تعقيب بوده اند بنامهاي " گاوس" و " استريدم" چندي پيش به توسط عراقيها شناسائي و کشته شدند. اين شرکت و شرکتهاي مشابه مسئوليت آموزش پليس براي حفاظت چاههاي نفت، و حفظ جان چلبي ها و ساير اعضاء مجلس حکومتي را بعهده دارند. دولت آمريکا با يکي از اين شرکتها قرار دادي بمدت دو سال و مبلغ هشتاد ميليون دلار امضاء نموده است( سايت البصره ) *

در هيجدهم مارچ. شايد همگي راجع به پيش نويس قانون اساسي عراق شنيده ايم که مورد مخالفت اکثريت مردم عراق قرار گرفته است خلاصه اينکه اين قانون بتوسط حقوقداني آمريکائي که والدينش در اسرائيل زندگي مي کنند نوشته شده و لذا  نميتواند با روحيات و گرفتاريها و وضعيت عمومي ملت عراق خوانائي داشته باشد. اما من در اينجا به قسمتي از اين باصطلاح قانون اساسي که بقصد خدمت به دولت اسرائيل تنظيم شده مي پردازم. عده اي يهودي ساکن عراق و سالهاي قبل با تحويل شناسنامه هاي خود و ترک تابعيت عراق به اسرائيل رفته و شهروند آن کشور شدند و اين حق آنان بود. در قانون اساسي فعلي تمهيداتي فراهم شده که آنان ميتوانند باز گردند و وکيل و وير و مسئولان بلند پايه عراق شوند. اينگونه تمهيدات با در نظر گرفتن وضعيت تحت اشغال مردم عراق و نبود حکومت ملي و مستقل فقط براي چنگ اندازي شرکتهاي اسرائيلي بر ثروت عراق است.

  به هر کجاي اين باصطلاح قانون مراجعه کني با انواع مشکلات روبرو خواهي شد.

يکي از رسالتهاي شوم استعمارگران عراق، همانا تهي نمودن کشور از نيروهاي کارآمد است .  در عراق روزي نيست که شخصيتي علمي، اجتماعي، فرهنگي ترور نشود عليرغم استغاثه هاي موسئسات حقوق بشري اين ترورها همچنان ادامه دارد و تازه ترين آن ترور يک استاد دانشگاه عراق در هفته دوم ماه مارچ بود. عليرغم وجود آنهمه بيکار در عراق و آنهمه نيروهاي متخصص عراقي، شرکتهاي بزرگ آمريکائي نيروي کار خود را از کشورهاي جنوب آسيا تامين ميکنند و اين نيز اجحاف آشکاري است براي گرسته نگهداشتن مردم عراق.

در جنوب عراق چه ميگذرد؟ بر طبق تقسيم بندي اشغالگران جنوب سهميه انگليسها است و آنان در آنجا مشغول حکومت و غارت نفت هستند و بي سر و صدا شرکتهايشان بکار مشغولند. آنچه که کار آنگليسيها را آسان نموده همانا همکاري شيعه هاي طرفدار جمهوري اسلامي، طرفدار مجلس اعلاي انقلاب اسلامي و سپاه بدر است. اينان بنا به دنباله رويشان از سياست هاي جمهوري اسلامي ايران دست در دست انگليسيها به سرکوب مردم مشغولند. اينان همانند اوائل انقلاب در ايران در همه جا عکس خميني بر افراشته به دستگيري، زندان و شکنجه هر معترضي بر ميخزند. همان جناياتي که ماموران جمهوري اسلامي در ايران با مردم ما کردند، همانگونه  که  بسياري نويسندگان غرب و مطبوعا ت کشورهاي عربي عليه سياهکاريها وجنايات اينان به اعتراض دست زده اند.  اعمال اينان در خدمت استعمار و خيانت به آينده کشور عراق است. اينان همان بلائي بر مردم ميآورندکه رژيم صدام انجام ميداد.

 

آنجه که در اين نوشته آمد مسلماً ذره کوچکي از فجايع عظيمي است که بر مردم عراق و در کشور عراق ميگذرد. بشريت مترقي نيز بفوريت عليه اين جنايت عظيم دست باعتراض زد و در تظاهرات ميليوني خشم خود را نشان داد. و اما ملت عراق نيز ساکت ننشتسته و از همان فرداي اشغال کشورشان به مقاومت سرسختانه اي دست زده و در نتيجه اين مقاومت نيروهاي آمريکا در عراق زمينگير شده اند. روزي نيست که تعداد زيادي سرباز آمريکائي کشته و زخمي نگردد. موج مقاومت سراسرکشور عراق را فرا گرفته و البته اين بسيار طبيعي است سر زمين عراق به جهنمي براي اشغالگران تبديل شده است. شرح مقاومت ملت عراق عليه اشغالگران آمريکائي نياز به نوشته و تحقيق جداگانه اي دارد که مجالش در اينجا نيست.

به اميد روزي که ملت همسايه ما در عراق به آزادي و استقلال کشورخود نائل آيد.

                                                          

 

    ---------------------------------------------------------  

 

*) خوانندگان خود ميتوانند به سايت: www.albasreh.net  

مراجعه کرده و مطالب زيادي را مطالعه کنند.

 

 

                                             24 ماه مارس 2004