پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - ۳ مارس ۲۰۰۵

بسوی يک جمهوری واقعی

در همراهی با آزادی خواهان درون کشور

 

 

  • ساختار حکومت و قانون اساسی آن بايد برآمده از رای و اراده مردم و مطابق با موازين جهانی حقوق بشر باشد.

 

بيانيه تحليلی به امضای ۵۶۵ تن از انديشه ورزان، متخصصان، دانشجويان، استادان، فرهنگيان، روزنامه نگاران، فعالان اجتماعی و مبارزان پرسابقه راه آزادی و دمکراسی در ايران، بيانگر مرحله نوينی از آگاهی و اراده راسخ روشنفکران آزاديخواه ميهن ما در چاره جوئی های اساسی برای آينده است. اين بيانيه با شجاعت و صراحتی کم نظير و با استناد کارشناسانه به گزارش ها و آمار رسمی کشور جلوه های تکان دهنده ای از نابساماني های اجتماعی و سياسی موجود و خطراتی که همبستگی و استقلال و منافع کلان ملی ما را مورد تهديد قرار می دهد، به تصوير کشيده است.

 محورهای اساسی بيانيه مبارزان داخل کشور بروشنی بر کليدی ترين معضلات مربوط به مديريت و هدايت کشور و بی کفايتی و ناکارآمدی ساختار حکومت جمهوری اسلامی انگشت نهاده و با ديدن خطر يک سقوط بزرگ ملی، راه حل های کارساز را بی مماشات گوشزد کرده است.

بيانيه از جمله ضمن دوری گزيدن از هرگونه خشونت و آشوب طلبی که به زيان ملت تمام خواهد شد، در زمينه ارزيابی از تجربه اصلاحات و موانع اساسی آن و نيز در مورد انتخابات آينده رياست جمهوری برآنست که:


" با توجه به آنچه که درباره نارسایی‌ها و ناتوانی‌های حاکمیت برشمرده شد،...دیگر نمی‌توان با این ترتیب بسوی مردم سالاری، دموکراسی، حکومت قانون، حاکمیت ملت، انتخابات آزاد و تفکیک قوای سه گانه متعارف و جمهوری واقعی گام برداشت. تجربه هشت ساله پس از خرداد ١٣٧٦، نشان داده است که با این ترتیب اصلاحات مورد نظر مردم امکان پذیر نیست و در بهترین شرایط که مردم امکان اظهار نظر داشته باشند، و حتا با میلیونها رای رییس جمهوری را برگزینند و مجلس موافق او را نیز بر پای دارند، در نهایت رییس جمهور کشور به سطح یک "تدارکات چی" مراکز قدرت و نهادهای غیرانتخابی سقوط خواهد کرد."

 

بيانيه همچنين در مورد راه عبور از بحران ساختار کنونی حاکميت و قانون اساسی موجود بر اين نظر است که:

 

" ما امضاء کنندگان، فرصت و راهکار حتمی و نهایی را گردن نهادن به رای و اراده ملی دانسته و خواستار آنیم که ساختار قدرت حکومت، اداره امور کشور و روابط بین المللی آن بدون سوء استفاده غیر مردمی از قانون اساسی، مانند همه کشورهای پیشرفته جهان، بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های دوگانه الحاقی و منشور ملل متحد، با توجه به حفظ منافع ملی، طراحی شود..."

 

 اتحاد جمهوری خواهان ايران ضمن احساس همدلی و همراهی با اين ارزيابی ها و نگرانی ها و نيز پشتيبانی قاطع از چاره جوئی ها و گزينه هائی که امضا کنندگان اين بيانيه در مورد اوضاع سياسی و اجتماعی کشور مطرح کرده اند، همه توان خود را برای پيشبرد اين تلاش و مبارزه مشترک در داخل و خارج از کشور بکار می گيرد. برای ما جای بسی اميد و خشنودی است که مسير مبارزه دشوار آزادی خواهان ايران در داخل و خارج که طی ساليان دراز از کوره راههای جداگانه بسياری عبور کرده است، اکنون در بزرگراه وحدت ملی قرار گرفته و چشم انداز اميد بخشی را برای آينده ميهنمان رقم می زند.

 مايليم يادآوری کنيم که از جمله نشانه های هماهنگی تدريجی بين مدافعان آزادی و دمکراسی در داخل و خارج از کشور، تصويب سند راه کار ها و سياست های مشخص اتحاد جمهوری خواهان ايران در اجلاس اخير شورای هماهنگی است که پس از چند ماه بحث و بررسی در همايش های منطقه ای صورت اجرائی يافت و  تحليل ها و نتيجه گيری های آن با کلامی متفاوت اما با مضمونی واحد ديدگاه بيانيه اخير مبارزان در داخل کشور را باز می گويد. اين مضمون حکايت از آن دارد که ساختارحکومت و قانون اساسی آن بايد برآمده از رای و اراده مردم و مطابق با موازين جهانی حقوق بشر باشد.

واقعيت غير قابل انکار اينست که شرايط حساس و حاد ملی و بين المللی يکبار ديگر ميهن ما را در آستانه تحولاتی جدی و روشنگران و مبارزان سياسی را در بوته آزمون تاريخی دشواری قرار داده است.  بيانيه منتشره که دربرگيرنده تفاهم وسيع ترين طيف اجتماعی، سياسی، فرهنگی و قومی آزادیخواهان داخل کشور و حاصل تعمق و کارورزی بخردانه اين جمع بزرگ آزاد زنان و آزادمردان بوده و تابوی بسياری از دوری ها و ناهمسازی ها را درهم شکسته است، به ما می آموزد که می توانيم همين تجربه را در مورد آزادی خواهان داخل و خارج از کشور نيز بکار گيريم.

 ما آرزو می کنيم که هرچه زودتر بتوانيم باقيمانده اين ديوارهای فاصله را فروريزيم و زمينه را برای شکل گيری  اراده واحد ملی برای گذار مسالمت آميز ايران بسوی جمهوری، آزادی و مردم سالاری فراهم سازيم.  

 

                                                                                            شورای سياسی اتحاد جمهوری خواهان ايران

                                                                                                         13 اسفند ماه 1383