شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۲ - ۶ سپتامبر ۲۰۰۳

احساسات ايرانی در وين

نمايشگاهی از عکسهای فرهاد ورهرام، عکاس، کارگردان و فيلمبردار ايرانی،در يکی از تالارهای مرکز موزه های وين، پايتخت اتريش

جمشيد برزگر

بی بی سی

 

نمايشگاهی از عکسهای فرهاد ورهرام، عکاس، کارگردان و فيلمبردار ايرانی، که با عنوان "احساسات ايرانی" در يکی از تالارهای مرکز موزه های وين، پايتخت اتريش برپاست، با استقبال فراوانی روبه رو شده است.

در اين نمايشگاه که روز پنجشنبه، ۲۸ اوت افتتاح شد و به مدت يک ماه به طول خواهد انجاميد، فرهاد ورهرام، مناظری بديع از ايران را به نمايش گذاشته است.

کس هايی که آقای ورهرام برای آخرين نمايشگاه خود برگزيده، در واقع منتخبی از چند مجموعه کاری وی هستند که در کنار هم، جلوه هايی متنوع از طبيعت نقاط مختلف ايران را در برابر تماشاگران نمودار می سازد.

در اين نمايشگاه، عکس هايی از معماری چند روستا و شهر، در کنار چند عکس از مجموعه بزرگ وی درباره مترسک ها در مزارع ايران و عکس هايی از طبيعت کنار هم نشسته اند تا بيننده، در گشت و گذاری کوتاه، شاهد نقش هايی کمتر ديده شده از فضاهايی متفاوت باشد.

مجموعه های فرهاد ورهرام از مترسک ها، که بالغ بر ۵ هزار عکس از نمونه های مترسک در سراسر ايران می شود، مجموعه ای در نوع خود کم نظير باشد که می تواند بويژه از نظر مردم شناسی حايز اهميت باشد.

در مراسم افتتاح نمايشگاه "احساسات ايرانی"، پروفسور ماکس کليمبورگ، استاد تاريخ هنر و انسان شناس در دانشگاه وين، در نطقی کوتاه به ابعاد مردم شناسانه آثار آقای ورهرام پرداخت و بر اين ويژگی تاکيد کرد.

سعيد منافی، فيلمساز سرشناس ايرانی مقيم اتريش نيز در اين مراسم، از سوی کانون هنرمندان ايرانی مقيم وين، با اهدای مجسمه يک مترسک، اثر هربرت لينک، هنرمند مطرح اتريشی به آقای ورهرام، آثار وی را مورد تمجيد قرار داد.

فرهاد ورهرام، در مجموعه عکس های ديگری، نظير آثار تاريخی در ايران، خانقاه دراويش قادريه، کوچ ايل بختياری، مراسم تعزيه، کويرهای ايران، مراسم قاليشويان، سفالگری، عشاير ايران، شيوه های صيد در سواحل خزر و خليج فارس، ارگ بم و منابع طبيعی ايران، به ابعاد ديگری از زيست بوم و مردمان ايران پرداخته است.

وی مستندسازی است که تقريبا تمامی آثارش بر مطالعات مردم شناسانه استوار است. او در کنار آفرينش های هنری خويش، همواره تحقيقاتی بوم نگارانه و مردم شناسانه نيز انجام داده و از يافته های اين تحقيقات در فيلم ها و عکس های خود بهره جسته است.

در حقيقت، فرهاد ورهرام با عکس و فيلم، در پی ضبط واقعيت جاری در طبيعت و زندگی مردم نواحی محتلف ايران از کردستان گرفته تا ترکمن صحرا، از ساحل خزر گرفته تا کرانه های خليج فارس و از جنگل تا کوير ايران بوده است.

عکس ها و فيلم های وی تا کنون در نمايشگاه ها و جشنواره های مختلفی در تهران، اصفهان، وين، پاريس، گراتس( اتريش)، هلسينکی( فنلاند) و فرايبورگ( آلمان) به نمايش درآمده است.

فرهاد ورهرام، در سال ۱۳۲۷ در بروجرد به دنيا آمده و دانش آموخته رشته کارگردانی سينما از دانشکده هنرهای دراماتيک است.

فيلمبرداری فيلم های مستند چوکا(۱۳۵۳)، گلاب(۱۳۵۵)، کاريز، رويشی از باران(۱۳۵۹)؛ تحقيق فيلم های دانه های روغنی(۱۳۶۱)، هور دورق(۱۳۶۲) و کارگردانی فيلم های تثبيت شن(۱۳۵۳)، نخل(۱۳۵۶)، بازار اردهال(۱۳۵۸)، صيادان بلوچ(۱۳۶۲)، آبگينه(۱۳۶۵)، تاراز(۱۳۶۶)، قتل شتر(۱۳۷۰)، عروسی مقدس(۱۳۷۴) و ياد و يادگار(۱۳۷۸)، از جمله آثار وی در عرصه فيلم است.

 

نمونه هايی از عکس های به نمايش در آمده در وين: