سه شنبه ۱۹ اسفند ١٣٨٢ – ۹ مارس ٢٠٠۴

اطلاعيه «مرکز فرهنگی زنان»

برای آزادی بازداشت شدگان در مراسم روز جهانی زن در پارک لاله تهران

 

تريبون فمينيستی ايران - سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۲

تجمع آرام در پارک لاله به مناسبت روز جهانی زن (۱۸ اسفند) متاسفانه به بازداشت تعدادی از زنان و مردان شرکت کننده (از جمله هومن کاظميان، ارشاد عليجانی و کاوه مظفری) منجر شد. از آنجايی که مرکز فرهنگی زنان خود را در برابر دستگيری اين افراد مسئول ميداند، خواهان آزادی هرچه سريعتر آنهاست، چراکه مرکز فرهنگی زنان از برگزارکنندگان اين تجمع بود و فراخوان دعوت عمومی برای شرکت در اين مراسم را اعلام کرده بود و بازداشت شدگان نيز تنها گناهشان آن بود که به فراخوان مرکز فرهنگی زنان و ديگر تشکلها پاسخ داده بودند.

اما اينکه چرا روز جهانی زن که ميتوانست با آرامش برگزار شود به خشونت گراييد، به نظر ميرسد به دليل عملکرد نادرست وزارتخانه های مربوطه است و نه دستگيرشدگانی که طبق فراخوانی قانونی به پارک لاله دعوت شده بودند.

مرکز فرهنگی زنان به همراه تشکل هايی که در کمبين زنان و مردان عليه خشونت همکاری داشتند درخواستی مبنی بر مجوز برگزاری تجمعی در پارک لاله تهران را به مناسبت روز جهانی زن و با عنوان خشونت عليه زنان، کتبا به استانداری تهران تقديم کرد (همانطور که سال گذشته اين تجمع در همان مکان با نظم و آرامش توسط مرکز فرهنگی زنان برگزار شده بود). استانداری (وزارت کشور) نيز با نامه ای کتبی به اين درخواست جواب مثبت داد و طبق شماره نامه ۷۱۹۸۳-۴۱ به تاريخ ۹/۱۲/۱۳۸۲ تنها با نام مرکز فرهنگی زنان مجوز اين تجمع را صادر کرد (به رغم آنکه در نامه ای که به استانداری تسليم شد نام ۴ تشکل ديگر ذکر شده بود). بعد از صدور مجوز، ديگر مراحل قانونی برای هماهنگی با مسئولان مختلف نيز توسط مرکز فرهنگی انجام شد از جمله هماهنگی با مسئولان پارک، شهرداری منطقه ۶، نيروی انتظامی و...

با وجود صدور مجوز قانونی و طی کردن تمام مراحل قانونی، صبح روز دوشنبه (يعنی روز ۱۸ اسفند که قرار بود اين تجمع برگزار شود) از استانداری با يکی از اعضاء مرکز فرهنگی تماس گرفته شد و از او خواسته شد که به استانداری مراجعه کند. در استانداری مسئولين خبر دادند که تجمع نبايد برگزار شود اما از سوی مرکز فرهنگی عنوان شد که حتما کتبا اين مسئله را به ما ابلاغ کنند اما تا ساعت ۴ بعدازظهر هيچگونه نامه ای کتبی برای ما مبنی بر لغو تجمع ارسال نشد. درنتيجه، اعضاء مرکز فرهنگی زنان تصميم گرفتند که برای ارائه توضيح به شرکت کنندگان، در محل برگزاری تجمع در پارک لاله حضور يابند، زيرا اطلاع دادن در آن چند ساعت باقيمانده، به علاقه مندان شرکت در اين تجمع عملا امکانپذير نبود و ما به عنوان دعوت کننده وظيفه خود ميدانستيم که به مردمی که برای شرکت در تجمع می آمدند توضيح دهيم.اما در پارک لاله نيز با محاصره نيروی انتظامی و برخوردهای خشن برخی از آنها روبه رو شديم و از تماس ما با مردم جلوگيری ميشد ولی تمام سعی ما بر جلوگيری از درگيری و حفظ آرامش بود، و يک ساعت بعد مجبور به ترک محل شديم، ولی با تمام اين تمهيدات، متاسفانه متوجه شديم که ۵ تن از جوانان شرکت کننده بازداشت شده اند. ما تا اواخر شب با مراجعه به نيروهای انتظامی تلاش کرديم تا دستگيرشدگان را با تقبل مسئوليت اين برنامه، آزاد سازيم، اما مراجعات ما به کلانتری ها و ستاد فرماندهی نيروهای انتظامی تهران بزرگ که گفته می شد دستگير شدگان به آنجا منتقل شده اند بی نتيجه ماند.

بدين سبب از نهادها و مسئولان مربوطه درخواست داريم تا هرچه زودتر بازداشت شدگان را آزاد سازند زيرا تجمعی که ميتوانست با متانت و بدون درگيری و بازداشت افراد برگزار شود، به دليل اشتباهات نهادهای مملکتی مبنی بر لغو مجوز و نيز ديرکرد در اطلاع رسانی آن به مرکز فرهنگی زنان، به خشونت و بازداشت افراد منجر شد و نه اشتباه شرکت کنندگان.

مسئولان بايد از خود بپرسند که در اين ميان چه کسی مقصر است: آيا مرکز فرهنگی زنان که مجوز قانونی برای برپايی اين تجمع را داشت مقصر است يا شرکت کنندگانی که طبق فراخوان ما آمده بودند که در يک ميتينگ آرام و قانونی شرکت کنند، يا مسئولانی که بهطور غيرقانونی نه حتا يک روز قبل بلکه ۳-۴ ساعت پيش از برگزاری تجمع، آن هم به طور شفاهی، تجمع را ملغا ميکنند؟

با توجه به اين مسائل، مرکز فرهنگی زنان با پذيرش مسئوليت اين امر، تقاضای آزادی هرچه سريعتر تمام بازداشتشدگان (به ويژه هومن کاظميان، ارشاد عليجانی و کاوه مظفری) را دارد.