سه شنبه ۱۹ اسفند ١٣٨٢ – ۹ مارس ٢٠٠۴

 

روز جهانی زن:

سخنرانی شيرين عبادی در پارلمان سوئيس

خانم عبادی بعد از گورباچف دومين سخنران خارجی در پارلمان سويس بود.  و اين در حقيقت دومين صحبت يک خارجی هست در پارلمان برن. خانم عبادی در صحبت های امروز خود، چندين بار پافشاری کرد که از قضات پيش از انقلاب بوده، نخستين زنی بوده که به رياست يک دادگاه رسيده است د

 

 (راديوفردا): شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳، روز دوشنبه، روز جهانی زن، ميهمان رسمی وزارت امور خارجه سوئيس بود و در پارلمان اين کشور سخنرانی کرد.

ماه منير رحيمی (راديوفردا): در مراسمی که اين پارلمان برای پذيرش خانم شيرين عبادی تدارک ديده بود، ابتدا رئيس پارلمان به وی خوشامد گفت و در ستايش او، وی را نماد پايداری برای دفاع از حقوق بشر و کودک در ايران خواند.

خانم عبادی هم در نطق کوتاه خود، از ميزبانان خود در سوئيس، از جمله سازمان ملل، سازمان جهانی کار، وزارت امور خارجه و پارلمان برن، و همينطور دانشگاه ژنو که بنا است فردا در آنجا صحبت بکند، سپاسگزاری کرد و همينطور گفت که من نگرانی خود را از وضعيت نابرابر حقوق زنان در جهان و ايران اعلام می کنم، و برای اعتراض به اين امر، لباس مشکی پوشيدم، که در فرهنگ ما ايرانی ها نشانه سوگواری است.

از اهميت سخنرانی خانم عبادی در پارلمان برن، همين بس که برايتان بگويم که سخنرانی هر خارجی در اين پارلمان ممنوع است، و تنها يک استثناء داشته، پيش از اين، و آن هم صحبت گورباچف بود به خاطر موقعيت خاص و ويژه ای که آن موقع داشت و نقشی که داشت در ماجرای فروپاشی کمونيسم. و اين در حقيقت دومين صحبت يک خارجی هست در پارلمان برن.

خانم عبادی در صحبت های امروز خود، چندين بار پافشاری کرد که از قضات پيش از انقلاب بوده، نخستين زنی بوده که به رياست يک دادگاه رسيده است در ايران. می دانيم که رای نهايی هنوز نمی تواند توسط يک زن در دادگاهی صادر شود. به هر روی ايشان از اين نکته استفاده کرد که بگويد اسلام را می شود با تفسيرهای، به تعبير ايشان درستی، با دمکراسی سازگار کرد. و ايشان در صحبت های خود همچنين آرزو کرد برای پيوستن به دادگاه بين المللی.

از وی سوال شد که آيا بردن جايزه صلح نوبل، تغييری در وضعيت ايشان ايجاد می کند يا نه؟ و ايشان گفت که البته جايزه نوبل صلح بلندگوهای بيشتری در اختيار ايشان قرار داده و می تواند با صدای بلندتری، اعتراض خود را به ضايع شدن حقوق زنان و کودکان و به طور کلی حقوق بشر، به دنيا برساند. و گفت که من کار کردن را به همان ترتيب ادامه می دهم، بلکه با جديت بيشتر، گرچه ممکن است که مخاطراتی هم اين موضوع برای من پيش بياورد.

از ديگر نکاتی که خانم عبادی در صحبت های خودشان امروز گفتند، اينکه گفت زنان در جهان در جبهه مشترکی هستند. چه در مغرب و چه در مشرق. همه شان از ستم و تبعيض و نابرابری رنج می برند. اما البته هر کدام به نوعی، و در کشور ما ايران، شديدتر هست اين امر. و تاکيد کرد که مهمترين کاری که الان می شود کرد برای زنان، اين است که اخبار ضايع شدن حقوق ايشان را در گوشه و کنار جهان، حتما، به گوش مردم برسانيم، و افکار بين المللی و حمايت معنوی آنها را به طرف خودمان جلب کنيم، و اين مسئوليت را متوجه خبرنگاران و رسانه ها دانست.

ماه منير رحيمی، از محل پارلمان سوئيس در برن