يکشنبه ۱۷ اسفند ١٣٨٢ – ۷ مارس ٢٠٠۴

فاطمه حقيقتجو در مراسم روز جهانی زن:

آقای خاتمی چرا يک مرد نالايق میتواند وزير باشد، ولی يک زن نه.

نگرش جامعه به زنان، دليل اصلی مقاومت قانونگذاران برای تصويب قوانين مورد نياز اين قشر بوده است

: زنان در هزاران سال پيش در ايران از حقوق برابری با مردان برخوردار بودهاند، نظير حق ارث، حق ولايت و استقلال مالی اما اکنون اين حقوق برای زنان وجود ندارد.

 

مراسم بزرگداشت روز جهانی زن، با حضور فعالان حقوق زنان و دانشجويان دانشگاه تهران، عصر روز شنبه، در دانشکده مديريت اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، فاطمه حقيقتجو، با بيان اينکه اختصاص دو روز به روز زن در ايران، جای اميدواری دارد، گفت: در هر جامعهای، اگر زنان، خود طالب حقوقشان نباشند، اين حقوق هم قابل استيفا نخواهد بود زيرا ديگران به فکر استيفای آن نخواهند بود.

نمايندهی سابق تهران با تاکيد بر اين که در زمينههايی نظير آموزش عالی، به دليل امکان رقابت آزاد، زنان پيشی گرفتهاند، ادامه داد: علاوه بر آموزش زنان که ابزار لازمی برای استيفای حقوق آنان است، ما نيازمند ابزار ديگری نظير تشکيل NGOهای زنان و جنبش زنان هستيم.

نماينده مستعفی مجلس ششم درباره عملکرد اين مجلس در حوزه امور مربوط به زنان نيز با بيان اين که تمام مصوبات اين مجلس، دو برابر مصوبات کل پنجدوره قبل بوده است، گفت: تصويب اين قوانين به دليل وجود ۱۳ نمايندهی زن در مجلس نبوده، بلکه به دليل اصلاحطلبانه بودن فضای آن بوده است.

وی با تاکيد بر اين که نگرش جامعه به زنان، دليل اصلی مقاومت قانونگذاران برای تصويب قوانين مورد نياز اين قشر بوده است، گفت: حتی اگر ما در مجلس نباشيم، با تغيير فرهنگ جامعه، افزايش مطالبات خود و تاکيد بر آنها میتوانيم برای اصلاح قوانين و مقررات فشار وارد آوريم، هر چند ابتدا بايد با نگرش موجود در جامعه مبارزه کنيم.

حقيقتجو با تاکيد بر اين که بخشی از قوانين اصلاحی در مجلس ششم، کاملا مطلوب و مورد نظر فراکسيون زنان نبوده است، تصريح کرد: علاوه بر اصلاح قوانين از آقای خاتمی هم خواستار استفاده از زنان در پست وزارت بوديم، اما وی از اين خواسته سرباز زد، هر چند به عقيده من، نيمی از کابينه موجود با وجود مردبودن، چندان کارآمد نيستند؛ به راستی آقای خاتمی بايد پاسخگوی اين گلهی بزرگ ما باشد که چرا يک مرد به صرف مردبودن ولو اينکه نالايق هم باشد، میتواند وزير باشد، ولی يک زن نه.

وی در پايان با تاکيد بر اين که تا زمانی که زنان برای رفع تبعيض، جنبشی متشکل ايجاد نکنند که حتی به شکل مقطعی به تبعيضات اعتراض کند، مشکلات آنها حل نخواهد شد، چشمانداز قوانين تصويبی در مجلس هفتم را در اين زمينه چندان مناسب پيشبينی نکرد.

بنابراين گزارش، گيتی پورفاضل، حقوقدان نيز در اين جلسه با ابراز اين عقيده که حقوق زنان در جامعه سير قهقرايی را سير میکند، گفت: زنان در هزاران سال پيش در ايران از حقوق برابری با مردان برخوردار بودهاند، نظير حق ارث، حق ولايت و استقلال مالی اما اکنون اين حقوق برای زنان وجود ندارد.

همچنين در اين مراسم، پرستور دوکوهکی درباره سهميهبندی دانشگاهی، رويا کريمی مجد روزنامهنگار و پرستو سرمد درباره حضور دختران در جنبش دانشجويی به بيان سخنانی پرداختند.