يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۱ - ۲ مارس ۲۰۰۳

هرگونه فعاليت «نهضت آزادی» ممنوع اعلام شد

آيت​الله منتظری: رفع حصر من کامل نشده است

نامه روزنامه​نگاران به رييس مجلس درباره وضعيت نگران​کننده اشراقی

ارسال نامه به سران سه قوه از سوی انجمن صنفی روزنامه ​نگاران

حيدري شهباز : دادگاه ويژه روحانيت فعلا وكالتم را از اشراقي نمي, پذيرد

اعدام، يکی از مجازات​های پيشنهادی جايگزين سنگسار

ارتباط متهمان «المکاسب» با نيروهای امنيتی

روزنامه ​ی "اخبار امروز" به زودی منتشر می​ شود

 

هرگونه فعاليت «نهضت آزادی» ممنوع اعلام شد

روابط عمومی دادگاه انقلاب در نامه​ای به رئيس هيأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از عملکرد اين هيأت در تأييد صلاحيت اعضای نهضت آزادی انتقاد کرد.

در بخشی از اين نامه، ادعا شده که اعضای نهضت آزادی «افرادی [هستند] که چه «قبل» و چه بعد از پيروزی انقلاب اسلامی نقطه نظرات و مواضعی را در پيش گرفتند که برخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی بوده و در ارتباط با جنگ تحميلی و ولايت فقيه نيز مواضع انحرافی و منافقانه​ای اتخاذ نموده، به طور کلی موجب تشويش اذهان و خاطر ملت عزيز ايران به خصوص خانواده​های معظم شهدا شدند و تماس​های مکرر با سفارتخانه​های کشورهای بيگانه به خصوص آمريکای جنايتکار داشتند و طرح براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را جزو راهکارهای عملی خود قرار داده و به عنوان اقدام​کنندگان عليه امنيت کشور و تبليغ نظام دارای سابقه طولانی بوده[اند].»

در بخشی از نامه با اشاره به رأی صادره از سوی دادگاه انقلاب عليه نهضت آزادی، آمده است: «تا زمان قطعيت حکم، دادگاه وظيفه دارد از هرگونه فعاليت تحت عنوان گروه غيرقانونی نهضت آزادی و تبليغ آن جلوگيری نموده و با متخلفين، قاطعانه برخورد و طبق مقررات قانونی رسيدگی و رأی مقتضی صادر نمايد.»

 

آيت​الله منتظری: رفع حصر من کامل نشده است

آيت​الله منتظری روز شنبه در ملاقات با اعضای کميسيون حقوق بشر اسلامی از عملکرد ماموران حفاظتی خود انتقاد کرد.

بنابر خبری که دفتر آيت​الله منتظری به "رويداد" ارسال کرده، آيت​الله منتظری با اشاره به اينکه نيروهای سپاه مانع عزيمت ايشان برای انجام آزمايشهای قلبی به تهران شده​اند، گفتند:"رفع حصور من کامل نشده و آنان مثل گذشته عمل می​کنند".

ايشان افزودند:« برخی مکانها چون حسينيه شهدا و دفتر مشهد هنوز مسترد نشده و برخی از حسابهای بانکی اينجانب هنوز مسدود است و قبل از رفع حصر، محل دفتر و ملاقاتها را شنود گذاری کرده​اند».

 

نامه روزنامه​نگاران به رييس مجلس درباره وضعيت نگران​کننده اشراقی

نامه ای با امضای بيش از ۱۴۷ نفر از روزنامه نگاران و دست اندرکاران مطبوعات در خصوص وضعيت "نگران کننده" علی رضا اشراقی، روزنامه نگار حيات نو که بيش از ۴۰ روز است در بازداشت به سر می برد، به دفتر مهدی کروبی رييس مجلس تحويل داده شده است.

علی رضا اشراقی به دنبال درج کاريکاتوری در روزنامه حيات نو که جنجال زيادی به پا کرد، بازداشت شد.

منتقدان می گفتند که اين کاريکاتور که مربوط به مبارزات انتخاباتی دهه ۱۹۳۰ ميلادی در آمريکا بود، شباهت زيادی به آيت الله خمينی رهبر انقلاب داشته و هدف از چاپ آن توهين به رهبر انقلاب اسلامی بوده است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری ايسنا، هيات مديره انجمن صنفی روزنامه نگاران در جلسه اخير خود تصميم گرفته است که نامه های جداگانه ای در مورد مشکلات روزنامه نگاران و "خدشه دار شدن امنيت شغلی" روزنامه نگاران به سران سه قوه بنويسد و با آنها ديدارهايی داشته باشند.

تعطيلی روزنامه حيات نو و بازداشت علی رضا اشراقی ازتازه ترين اقدامات قوه قضاييه در زمينه تشکيل پرونده و محدود کردن روزنامه های منتقد و "اصلاح طلب" بوده است.

 

ارسال نامه به سران سه قوه از سوی انجمن صنفی روزنامه​نگاران

هيات مديره​ی انجمن صنفی روزنامه​نگاران در جلسه​ی اخير خود تصميم گرفتند که با توجه به مشکلات به وجود آمده برای روزنامه​نگاران و خدشه​دارشدن امنيت شغلی و استقلال حرفه​ای آنان، نامه​های جداگانه​ای را به سران سه قوه ارسال کنند.

بدرالسادات مفيدی دبير انجمن صنفی روزنامه​نگاران ايران در گفت و گو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد که هيات مديره​ی اين انجمن پيرو ارسال اين نامه​ها قصد دارد که با سران سه قوه ديدار داشته باشد.

مفيدی خاطرنشان کرد: به کمک انجمن صنفی ترتيب ملاقات مادر عليزاده​ی اشراقی با رييس مجلس شورای اسلامی داده شد. در اين ملاقات حجت​الاسلام کروبی، قول پی​گيری وضعيت اشراقی را دادند، البته با پيش آمدن سفر ايشان به کويت، ملاقات اعضای هيات مديره به پس از بازگشت ايشان موکول شد.

وی هم​چنين گفت که تا کنون دوبار تقاضای ملاقات با رييس قوه​ی قضاييه از سوی اين انجمن مطرح شده است.

دبير انجمن صنفی روزنامه​نگاران از تمامی اعضای انجمن دعوت کرد تا روز پنج​شنبه​ی همين هفته ساعت ۱۰ الی ۱۲ در محل انجمن در جلسه​ای با عنوان اعتراض به برخورد با روزنامه​نگاران شرکت کنند

ائتلاف آبادگران ايران» در انتخابات شورای شهر تهران پيروز شد

 

حيدري شهباز : دادگاه ويژه روحانيت فعلا وكالتم را از اشراقي نمي, پذيرد

شيرزاد حيدري شهباز گفت كه فعلا براي پذيرش وكالت عليرضا اشراقي با ممانعت دادگاه ويژه‌ي روحانيت روبه‌رو شده است.

حيدري شهباز وكيل دادگستري كه از سوي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران با موافقت خانواده‌ي اشراقي عضو تحريريه‌ي حيات نو براي دفاع از او معرفي شده بود در گفت و گو با خبرنگار حقوقي ايسنا، در مورد عدم پذيرش وكالتش اظهار داشت : پيرو تقاضاي مادر اشراقي براي گرفتن وكالت وي و ديدار موكلم به زندان اوين رفتم، ولي مسؤولان زندان اعلام كردند كه ملاقات شما با زنداني و تكميل وكالت‌نامه، موكول به اجازه‌ي دادگاه رسيدگي كننده به پرونده است كه در حال حاضر نيز اين پرونده در دادگاه ويژه‌ي روحانيت است.

وي افزود: بعد از مراجعت به دادگاه ويژه‌ي روحانيت به من گفته شد كه چون پرونده در مرحله‌ي تحقيقات مقدماتي است‌، وكالت شما پذيرفته نمي‌شود و اجازه‌ي اين ملاقات به من داده نشد.

اين وكيل دادگستري با تأكيد بر اين‌كه تكميل وكالت‌نامه و ملاقات با متهم مغايرتي با اعلام وكالت در پرونده ندارد، خاطرنشان كرد: به هر حال وي بازداشت موقت است و اگر ما بپذيريم آيين دادرسي حاكم بر رسيدگي به پرونده‌ي عليرضا اشراقي، همان آيين دادرسي دادگاه‌هاي ويژه‌ي روحانيت است، قطعا آن مواردي كه در خصوص بازداشت موقت در ماده‌ي 35 آمده، رعايت شده است.

وي افزود: اگر قبول كنيم كه آيين دادرسي حاكم بر پرونده‌ي اشراقي آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب است، بازداشت وي بيش از يك ماه قانوني نيست و او مي‌تواند به اين مسأله اعتراض كند.

حيدري شهباز در پايان متذكر شد: من هنوز وكالتي از سوي اشراقي ندارم و پيرو تقاضاي مادر وي براي گرفتن وكالت و ديدار با او مراجعه كردم.

 

اعدام، يکی از مجازات​های پيشنهادی جايگزين سنگسار

قوه قضاييه در حال تعيين مجازات جايگزين سنگسار است و قصد دارد به زودی آن را به صورت يک ماده واحده برای تصويب به مجلس شورای اسلامی بفرستد. با اين وجود مسئولان بلند پايه اين قوه از ارائه هرگونه توضيحی درباره آن خودداری می کنند. تنها روابط عمومی قوه قضاييه در گزارشی اعلام کرده است که درجلسه هفته گذشته مسئولان قوه قضاييه ماده واحده پيشنهادی معاونت قضايی درباره تعيين مجازات برای محکومان به اعدام و رجم که مورد عفو قرار گرفته اند مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای تکميل و اصلاح آن به معاونت قضايی ارجاع داده شد.

براساس آنچه از گزارش روابط عمومی قوه قضاييه بر می آيد، در ماده واحده پيشنهادی، محکومان به سنگسار و همچنين محکومان به اعدام پس از اينکه مورد عفو قرار گرفتند، به تحمل مجازاتهای ديگری محکوم می شوند. در اين گزارش ذکری از نوع اين مجازاتهای جايگزين به عمل نيامده است.

قربانعلی دری نجف آبادی، رييس ديوان عدالت اداری در گفت و گو با سايت زنان امروز در حالی که از ارائه هرگونه اطلاعات پيرامون اين موضوع خودداری کرد، گفت: من در آن جلسه حضور نداشته ام و اجازه ندارم حرف بزنم. قرار شده همه اخبار مربوط به اين قضيه از کانال روابط عمومی قوه قضاييه اعلام شود. وی حاضر نشد پيرامون صحبتهای آيت الله شاهرودی درباره لزوم جايگزينی مجازات سنگسار با يک مجازات مناسب نيز نظری دهد.

اين در حالی است که دری نجف آبادی تنها مسئول قضايی بود که پيش از اظهار نظر رييس اين قوه توقف اجرای مجازات سنگسار را اعلام کرده بود.

پيش از اين از جايگزينی مجازات سنگسار با اعدام صحبت شده بود که به نظر می رسد با توجه به اينکه در ماده واحده مذکور مجازات جايگزين برای اعدام هم پيش بينی شده است، اعدام محکومان به سنگسار منتفی باشد. از سوی ديگر با توجه به تراکم بالای تعداد زندانيان در زندانها و تمايل مسئولان قضايی به استفاده از مجازاتهای جايگزين حبس، به نظر می رسد مجازاتهای زندان طويل المدت نيز گزينه مناسبی از نظر قوه قضاييه نباشد.

ناصر قوامی، رييس کميسيون حقوقی و قضايی مجلس درباره مجازات جايگزين سنگسار به خبرنگار زنان ايران گفت: با توجه به اينکه در اسلام، مهم به مجازات رساندن مجرم است و نه شکل مجازات، می توان مجازاتی جايگزين برای رجم تعيين کرد که اعدام هم نباشد.من خودم پيشنهادهايی دارم ولی نمی خواهم قبل از همه اظهار نظر کنم.ترجيح می دهم اول مراجع بزرگ اظهار نظر کنند و بعد من نظر بدهم.

پس از اينکه دولت ايران بر اثر فشار محافل حقوق بشر و به خصوص اتحاديه اروپا، تصميم گرفت اجرای مجازات سنگسار را متوقف کند، بحث پيرامون نحوه مجازات مرتکبين زنای محصنه آغاز شد. زنای محصنه، برقراری رابطه جنسی توسط مرد يا زنی است که همسر دارد.

 

ارتباط متهمان «المکاسب» با نيروهای امنيتی

يکی از متهمان پرونده «المکاسب» از ارتباط سران اين شرکت با نهادهای اطلاعاتی در مورد مسائل اقتصادی خبر داد.

طبق خبری که ايسنا به نقل از دومين جلسه محاکمه آقازاده واعظ طبسی و همدستان وی منتشر کرده، يکی از متهمان پرونده در پاسخ به سؤال رئيس دادگاه مبنی بر اين که «چرا شرکت المکاسب را در دبی تأسيس کرده​ايد؟» اظهار داشت که «از طرف نهادهای اطلاعاتی به وی پيشنهادات زيادی می​شده و به اين علت ترجيح داده که المکاسب را در دبی راه​اندازی کند.»

اين متهم در عين حال تأکيد کرده که «تاکنون با هيچ وزير و سرداری ارتباط نداشته است.»

گفتنی است يکی از مسائلی که درباره عملکرد وزارت اطلاعات در سال​های قبل از دوم خرداد مطرح بوده فعاليت​های اقتصادی اين وزارتخانه است که پس از روی کار آمدن «علی يونسی» حذف اين پروژه​ها در رأس برنامه وزارت اطلاعات قرار گرفت.

 

روزنامه​ی "اخبار امروز" به زودی منتشر می​شود

روزنامه​ی «اخبار امروز» به صاحب​امتيازی طه هاشمی و مدير مسؤولی محمدمهدی فقيهی به زودی منتشر می​شود.

حجت​الاسلام دکتر سيدطه هاشمی، مدير مسؤول روزنامه​ی انتخاب با اعلام اين خبر به خبرنگار ايسنا، گفت: برای انتشار يک روزنامه مرسوم است که ابتدا چند شماره​ی صفر منتشر می​کنند تا ميزان استقبال مردم را ارزيابی کنند. هم​اکنون نيز تيمی در حال بررسی بازخوردها و نظرسنجی، به​خصوص در سطح نخبگان و افراد حرفه​ای، در مورد چند شماره​ای که از «اخبار امروز» منتشر شد، هستند تا پس از بررسی نتايج به دست آمده با برنامه​ی تنظيم شده​ای، روزنامه را بطور مستمر منتشر کنيم.

هاشمی تصريح کرد: به زودی به جمع​بندی نهايی خواهيم رسيد و روزنامه​ی «اخبار امروز» منتشر خواهد شد.

وی در پايان افزود: انتشار يک روزنامه​ی خبری - تحليلی با فضای خاصی که در کشور وجود دارد، نيازمند دقت فراوان و کار حرفه​ای گسترده است.